WATANABE Miki
助教
渡邉 美紀 ワタナベ ミキ わたなべ みき
プロフィール
所属
東京都立大学学術情報基盤センター
最終学歴・学位
東京工業大学大学院 社会理工学研究科 修士課程 修了(学術)
東京工業大学大学院 社会理工学研究科 博士課程(単位取得満期退学)
専門・研究分野
教育方法学,教育評価,国際協力研究,,情報教育
研究
研究テーマ
協同的な学びにおける相互交渉に関する研究
研究キーワード
グループ学習,協同的な学び,授業研究,学力,評価,国際協力
詳細情報
<論文>
・Saito, E., Khong, T. D. H., Sumikawa, Y., Watanabe, M. & Hidayat, A.“Comparative institutional analysis of participation in collaborative learning” . Cogent Education.2020
・Eisuke Saitoa, Miki Watanabeb, Robyn Gilliesc, Ikuo Someya,Takashi Nagashimae, Masaaki Satof & Masatsugu Murasee “School reform for positive behavior support through collaborative learning: utilising lesson study for a learning community”. Cambridge Journal of Education. 2015
・北澤武,渡邉美紀,上野淳 “一般入試選抜を対象とした入学志願者の傾向分析-過去3年間の入学志願者アンケート調査分析から-” ,大学入試研究ジャーナル,No22,pp163-171,2012
<学会発表>
・Miki WATANABE. "A study on students’ interactive learning in group learning." ISATT 2023 Biennial Conference, 2023
・Miki WATANABE. "How do students learn in group activities?",10th SLC International Conference,2023
・鈴木正幸・王瀟・渡邉美紀・坂本將暢・柴田好章.”生活科における「気づき」とその深まりー授業記録の分析を通して -".中部教育学会 第70回大会.2022
・MiKi WATANABE.”Comparative analysis on works of teachers between Australia, Finland, Singapore and Japan”.XVII World Congress of Comparative Education Societies.2019
・Miki WATANABE. "Pay forward theory: collaborative learning leading to care for others“. The 7th International Conference of School as Learning Community.2019
・Miki WATANABE."Data analysis on factors influencing Japanese teachers’ motivation by TALIS 2013".6th International Conference on Education and Psychological Science.2019
・Miki WATANABE."A case study on effectiveness of “study assistant (SA)” in university library in Japan".COMPARATIVE EDUCATION SOCIETY of the PHILIPPINES.2016
ほか
・Saito, E., Khong, T. D. H., Sumikawa, Y., Watanabe, M. & Hidayat, A.“Comparative institutional analysis of participation in collaborative learning” . Cogent Education.2020
・Eisuke Saitoa, Miki Watanabeb, Robyn Gilliesc, Ikuo Someya,Takashi Nagashimae, Masaaki Satof & Masatsugu Murasee “School reform for positive behavior support through collaborative learning: utilising lesson study for a learning community”. Cambridge Journal of Education. 2015
・北澤武,渡邉美紀,上野淳 “一般入試選抜を対象とした入学志願者の傾向分析-過去3年間の入学志願者アンケート調査分析から-” ,大学入試研究ジャーナル,No22,pp163-171,2012
<学会発表>
・Miki WATANABE. "A study on students’ interactive learning in group learning." ISATT 2023 Biennial Conference, 2023
・Miki WATANABE. "How do students learn in group activities?",10th SLC International Conference,2023
・鈴木正幸・王瀟・渡邉美紀・坂本將暢・柴田好章.”生活科における「気づき」とその深まりー授業記録の分析を通して -".中部教育学会 第70回大会.2022
・MiKi WATANABE.”Comparative analysis on works of teachers between Australia, Finland, Singapore and Japan”.XVII World Congress of Comparative Education Societies.2019
・Miki WATANABE. "Pay forward theory: collaborative learning leading to care for others“. The 7th International Conference of School as Learning Community.2019
・Miki WATANABE."Data analysis on factors influencing Japanese teachers’ motivation by TALIS 2013".6th International Conference on Education and Psychological Science.2019
・Miki WATANABE."A case study on effectiveness of “study assistant (SA)” in university library in Japan".COMPARATIVE EDUCATION SOCIETY of the PHILIPPINES.2016
ほか
日本教育学会
日本教育方法学会
中部教育学会
日本教育方法学会
中部教育学会
- 情報リテラシー基礎
- パソコン技術
- 情報リテラシー実践ⅡA
- 情報リテラシー実践I 15
- 情報リテラシー実践I 43
- 情報リテラシー実践ⅡA
- 組織再編前旧課程の同時開講科目等が含まれており、掲載されている全ての科目を開講するわけではありません。
関連HOT TOPICS
すべて見る連絡先
研究室
情報処理施設2階